Babytandem je přídavné sedátko pro dětský kočárek. Je určen pro batole, když máte
i miminko. Snadno převezete druhé dítě, které nechce chodit. Nahradí skate stupátko dvojkočár krosnu a šátek. Větší kolečko je vhodné i do terénu a dovoluje pohodlnou chůzi.
Jaké byly jiné možnosti přepravy druhého dítěte?
Babytandem je výrobek pro snadnou přepravu druhého dítěte v přídavném sedátku za běžnými kočárky. Babytandem výrazně neomezuje chůzi za kočárkem díky své výšce a jednoho štíhlého kolečka. Babytandem lze snadno a rychle složit, čímž pak vůbec nepřekáží. Babytandem je určen pro příležitostnou přepravu druhého malé dítě (cca 1-4 roky), které již samostatně sedí do hmotnosti 20kg bez výrazného ohrožení stability kočárku. Konstrukce a provedení dovoluje využití i v nezpevněném terénu a má velikou variabilitu připevnění k běžným typům kočárků. Dítě dokáže samo nastoupit a vystoupit, případně si do sedátka může i stoupnout. Babytandem nijak zvlášť nezatěžuje kočárek (cca 1/6 až max.1/3 hmotnosti dítě) a nijak neomezuje způsob ovládání kočárku, lze s ním snadno překonávat i velké nerovnosti podélné či příčné (obrubníky). Babytandem také nezvětšuje průjezdnou šíři. Z principu je vhodný pro širokou škálu kočárků, kde většinou neomezí ani zavazadlový prostor. Vše je dobře patrné z přiložených obrázku a video sekvencí (budou doplněny).
Na začátku byl podmět jménem Alžběta, která se nám narodila v květnu 2008. Starší sestře Daniele bylo 26 měsíců. Chodit sice již uměla dobře, ale jak to v tomto mladém věku bývá, tak velmi pomalu a ne rozhodně vždy podle našich představ. Rychlý přesun uměla pouze na motorce, ale to také výhradně dle nálady. Se ženou jsme řešili, jak se sama nyní s dvěmi dětmi dostane na procházky, nebo do centra města (necelý kilometr) za nákupy. Auto tuto problematiku jednoduše vyřešit nemohlo. Sami si jistě dokážete představit, že usadit dvě děti do auta + kočárek, popojet tři minuty, hledat místo na parkování, které nakonec není od cíle zrovna nejblíže, vyndat děti a kočárek, to samo zabírá také spousty času a stále to neřeší nekonečnou pomalost malého dítěte, které mnohdy nijak nepřesvědčíte, aby popošlo dál.
Nic do této doby takovýchto ideálních parametrů a to v jedné věci pohromadě nebylo. Marně jsme všude se ženou pátrali, až jsem si vysněný výrobek musel nakonec vyrobit pěkně sám. Začátek nebyl snadný, ale nevzdal jsem to a postupně jsem vyvinul a odzkoušel několik různých variant, které mi na svých nedokonalostech ukázali správný směr. Najít optimální řešení mi trvalo víc než půl roku a stejně nejsem zcela na konci hledání. Potřebuji ještě odladit některé hrubé konstrukční a kutilsky řešené prvky.
Tedy krom té, že musí být žena pouze doma, nebo mít někoho na hlídání? Veškeré mne (a mojí ženy a všech přátel) známé varianty se dají rozdělit pouze na dvě kategorie (hodnotím + i - jednotlivých variant)
1 - jedno dítě nést (starší, nebo mladší) tato varianta je obecně možná, ale v častém případě, že starost o dvě děti musí zastat pouze maminka sama je tak dosti fyzicky náročná bohužel není vždy pro některé matky po porodu možné delší dobu, jako to bylo u nás
1.1 - šátek + vhodné pro malé dítě (krom úplně malinkých i pro dlouhodobější pobyt; - spíše pro menší děti, které vás ještě nešpiní botičkami; rychlost manipulace, vyndání a uložení dítěte, hlavně v chladnějším období, kdy je potřeba spousta vrstev, které tomu ještě více brání; + vhodný doplněk kdykoliv k dispozici.; Můj závěr:, využíváme, ale jen doplňkově, kde se nelze dostat kočárem, nebo když starší dítě potřebující spát se uloží do kočáru a menší jde provizorně do šátku
1.2 - krosna + vhodné pro starší dítě i pro dlouhodobější pobyt; + rychlost manipulace, vyndání a uložení dítěte; - velikost, neskladnost; + úložný prostor pro věci; + pohodlí kvalitních batohů.; Můj závěr:, využíváme, ale jen doplňkově, nebo na plánované túry terénem
1.3 - zvláštní nosítka simulující šátek či krosnu + vhodné jen pro omezenější stáří dítěte i pro dlouhodobější pobyt; + rychlost manipulace, vyndání a uložení dítěte; + poměrně malá velikost; Můj závěr:, vyzkoušeli jsme, dosud nemáme, ale zvažujeme nad tím. Odrazuje nás pořizovací cena optimálního typu. Alternativně lze dítě obdobně usadit i za leckterý batoh mám i vyzkoušeno (foto).
1.4 - zcela klasické staré metody a to malé dítě v tašce, nebo velké na koníčka za krkem nebudu rozebírat, neboť pro jednu osobu, která potřebuje se starat ještě o druhé dítě je zcela nevhodné
2 - i druhé dítě vézt (jak starší tak i mladší) tato varianta je nejméně fyzicky náročná pro samotnou maminku. Omezení způsobuje jen typ použitého prostředku. Nějakou takovou variantu jsme hledali, neboť nošení po porodu nepřicházelo v úvahu
2.1 - dvojkočárky + vhodné pro starší dítě i pro dlouhodobější pobyty; + pohodlí obou dětí, vyndání a uložení dítěte; + pohodlná chůze pro tlačící osobu; - velikost kočárku, díky čemuž se stává špatně skladný do auta nebo jiného dopravního prostředku v hromadné přepravě, kde se tímto někdy vůbec nevejdete. Mnohdy se s kočárem nedostanete ani do výtahu v paneláku; - poměrně dosti vysoká cena; - nebývají to typy do terénu.; Můj závěr:, nepořídili jsme si kvůli uvedeným záporům. Stačí, že máme cyklovozík pro dvě děti, který se dá jako kočárek i do terénu použít s tím, že šíře 90 cm nás často nepustí tam, kam bychom rádi (leckteré dveře, obchody ale i hospody. Invalidi totiž projedou š.80cm!).
2.2 - skejt, stupátko + nejlevnější záležitost; + dítě má přehled, vidí i na miminko; - dítě musí hodně spolupracovat, neboť si moc neodpočine, musí se neustále držet, čímž není vhodný pro delší vzdálenosti; - má malá kolečka, která špatně dokáží překonávat i drobné překážky (např. nezpevněné provizorní cesty u novostaveb) a většinou i velmi tvrdá kolečka, která na dlažbách nepříjemně drncají; - díky nízké poloze značně překážejí nohám osoby tlačící kočárek, čímž znovu omezují dojezdovou vzdálenost.; Můj závěr:, nepořídili jsme si kvůli uvedeným záporům
2.3 - buggypod od REVELO (přídavná sedačka vedle kočárku) + dítě pohodlně sedí, může si odpočinout, vhodné pro dlouhodobější pobyt a tedy i vzdálenosti; + dítě má přehled; + snadné skládání, ve složené poloze nepřekáží; + pohodlná chůze pro tlačící osobu; - 50% zatěžuje jednostranně kočárek; - je vhodný pouze pro nehoupavé typy kočárků; - dítě se samo do kočárku nedostane díky výšce; - navzdory velkému kolečku je určen pro rovné povrchy, čímž není vhodný do terénu, neboť si neporadí s příčnou nerovností (např. nedokáže si poradit s vyjetými kolejemi polních cest, nebo křivými chodníky); - při rozloženém stavu je souprava široká, čímž jen tak někam neprojede.; Můj závěr:, nepořídili jsme si kvůli uvedeným záporům
2.4 - twoo od REVELO (s jakýmsi cyklosedlem na skejtu) + dítě sedí, nemusí stát; - nesedí pohodlně (chybí opěradlo), musí se neustále držet a tak si nemůže zcela odpočinout, nevhodné tedy pro dlouhodobější pobyt a vzdálenosti; + dítě má přehled; -? skládání; -? ve složené stavu překáží; + - ? pohodlnost chůze pro tlačící osobu, neboť je plošinka poměrně nízko, ale je zešikmená; - ? + ? variabilnost připevnění; + nezatěžuje moc kočárek, max.1/3; + je vhodný i pro houpavé typy kočárků; + dítě se samo na sedlo dostane díky výšce; +díky velkému kolečku je vhodný i do terénu, (poradí si i s vyjetými kolejemi polních cest tedy s příčnou nerovností); + při rozloženém stavu je souprava stále stejně široká, čímž neomezuje průjezdnost.; Můj závěr:, nepořídili jsme si kvůli uvedeným záporům, ale nechal jsem se motivovat. Toto jsem neviděl ve skutečnosti, jen na internetu
2.5 - Kid-Sit od REVELO (s jakýmsi jezdeckým sedlem na skejtu) v hodnocených parametrech je to obdoba "twoo" s ještě menším kolečkem, tedy více musí překážet nohám
2.6 - zcela klasická stará metoda a to posazení staršího dítěte do korby kočárku k nohám nemluvněte byla vhodná pro ty kočárky, které měli velikou korbu, aby se tam dítě vešlo a pro zároveň pro ty kočárky, které mají korbou nízko posazenou, aby bylo nízko těžiště a nehrozilo překlopení kočárku s oběma dětmi. Těmto podmínkám vyhovoval např. osmipérák, ale ten už dlouho patří k historii. Současné kočárky nejsou pro tento způsob přepravy bezpečné. Sám jsem zkoušel usadit sedátko nad kočárek a hned jsem to zrušil, neboť to bylo velmi nestabilní.
zpět na úvod
Pokud jste dospěli k obdobným závěrům jako zde popsaný můj názor na současnou problematiku přepravy druhého dítěte, tak se podívejte na moje řešení "babytandem", který prakticky řeší druhou oblast a to i druhé dítě jednoduše vozit.
Konstrukce je vhodná pro spoustu typů kočárků. Limit použití je pouze v nutnosti potřebného místa (tam kde se běžně dávají na madlo kočárku tašky) a to takového, abyste dítě při občasném zvednutí přední části kočárku (při vyjíždění na obrubník) nemačkali korbou nebo nebouchali madlem. Pro správné nastavení vzdálenosti jsou připevňovací tyče teleskopické. Výškové připevnění ke kočárku je také libovolné, neboť se kolmost vlečného kolečka k terénu, pro jeho správnou funkci, se nastaví rektifikačním šroubem v konstrukci. Obrázky jsou zde zatím prototypových modelů. Současnou univerzální podobu zveřejním velmi brzy.
Skládací křesílko je velmi pohodlné a při tom z něj dítě nemůže vypadnout, i když není připoutané a usne vám. Pro případný transport například přes schody lze křesílko snadno i s dítětem z konstrukce sundat a přenést zvlášť bez nutnosti dítě budit (křesílko lze postavit i přímo na zem samostatně)! Rozložíte tak přepravovanou hmotnost (vytlačit po strmé schodišťové rampě obsazený dvoukočárek už vyžaduje dosti síly!). Plánuji doplnění křesílka o skládací opěrku hlavy, aby bylo spaní pro dítě pohodlnější. Bohužel zatím mi na to nezbývá volného času.
Pro tento babytandem jsem po zkušenostech zvolil jako nejoptimálnější nafukovací kolečko, které dokáže jemně ztlumit veškeré otřesy z nerovnosti terénu. Na naprostou bezpečnost tlačící osoby jsem myslel také a to tím, že upevnění kolečka je netypické uzavřené vidlici za použití zápustných šroubů. Je tedy vyloučeno, abyste se při nepozornosti kopli o šroub osy kolečka ne bo do vidlice, neboť je vše maximálně skryto za rovinou profilu pneumatiky! Tohoto efektu je dosaženo pouze díky netypického plochého disku kolečka osazený dvouřadým krytovaným ložiskem. Tato zcela unikátní konstrukce mi sebrala hodně energie a času. Podílí se i značně v ceně celého výrobku, ale za bezpečí a spolehlivou funkci to stojí.
Na bezpečí dítěte jsem myslel také. Hlavně pevnou a spolehlivou konstrukcí včetně všech spojení tak, aby se nedali snadno uvolnit a demontovat dítětem, ale pouze obsluhou. Sklopená vidlice je v poloze automaticky aretována a při vrácení opět automaticky aretována spolehlivými čepy na pružiny, které snadno uvolní dospělí, ale ne malé dítě. Prostor mezi otvory v ráfku a vidlicí je takový, že nehrozí skřípnutí prstíčků. V případech dítěte neposedy lze k sedátku připevnit postroj, aby dítě nekontrolovatelně a nebezpečně nemohlo vystupovat za jízdy. Skládání křesílka má pojistku. Aby se nohy nedostali například mezi konstrukci rámu kočárku a sítky, kde by mohli být někdy skřípnuty, mohu dodat ochranou plastovou mřížku (zda je potřeba záleží na typu kočárku). Nohy dítěte jsou bezpečně položeny na závěsné podložce pro nohy která i zabrání nechtěnému šlapání na brzdu (u některých typů kočárků).
Nyní zkrátka přicházíte k téměř hotovému a vychytanému výrobku určenému k univerzálnějšímu použití. V současné chvíli připravuji ověřovací zkušební minisérii, v které si chci potvrdit vhodnou univerzálnost rozměrů a praktičnost některých nových detailů. Pokud Vás babytandem zaujal, tak mne neváhejte ihned kontaktovat na e-mail: Info@babytandem.cz (nebo brzy přes registraci). Přivítám i kritiku, náměty na úpravy nebo návrhy na spolupráci při výrobě. Spolupráci při distribuci a prodeji nabízím zcela každému viz Motto
spolupráce a možnost odměny: (bude brzy zveřejněno) Výrobní a dodací možnosti zpočátku budou dosti omezené a tak neváhejte se zařadit do pořadníku o první zkušební kusy (zatím i nezávazně), nebo jen požádat o zasílání upozornění na nové podrobnější informace, které zde na těchto stránkách budu postupně zveřejňovat.
zpět na úvod
Copyright(c) SpeedX.cz 2016.